Spring naar inhoud

Veelgestelde vragen

Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Neem met ons contact op.

U kunt ons bellen op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur- 17.00 uur. En op vrijdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.

Het telefoonnummer is: 14 0164. Als u vanuit het buitenland belt is het telefoonnummer 0031 164277000.

U  kunt ook langskomen of een bericht sturen. Meer informatie op onze contact pagina.

Bekijk in de handleiding hoe u kunt voorlezen:
  • Hoe u makkelijk uw eigen leestempo instelt
  • Hoe u kiest welke tekst u wilt laten voorlezen
  • Hoe u een tekst vertaalt met Google Translate
  • En nog veel meer handige tips.
Handleiding bekijken:

Klik op de volgende link om de handleiding te openen:

Vanuit de bijstand wordt uw inkomen aangevuld tot de voor u geldende bijstandsnorm. De hoogte is afhankelijk van uw leeftijd en uw leefsituatie. Lees op de website van de Rijksoverheid meer over de bijstandsnorm.

Krijgt u een uitkering van de ISD Brabantse Wal? Zoals een bijstandsuitkering, BBZ, IOAZ of IOAW? Dan zijn dit de data waarop de ISD Brabantse Wal het geld naar u overmaakt.

Let op: houd er rekening mee dat uw bank meestal nog 2 werkdagen nodig heeft om uw uitkering bij te schrijven op uw rekening.

Over de maand

Betaaldag

Datum

december 2024

vrijdag

10 januari 2025

januari 2025

maandag10 februari 2025
februari 2025

maandag

10 maart 2025
maart 2025donderdag10 april 2025
april 2025vrijdag 9 mei 2025
mei 2025dinsdag

10 juni 2025

juni 2025donderdag10 juli 2025
juli 2025maandag11 augustus 2025
augustus 2025

woensdag

10 september 2025
september 2025vrijdag 10 oktober  2025
oktober 2025maandag10 november 2025
november 2025woensdag10 december 2025
december 2025vrijdag9 januari 2026

Lees meer op de website van de Rijksoverheid over de hoogte van de uitkering

Geef wijzigingen in uw situatie meteen aan ons door. Een wijziging kan gaan over uw inkomsten en toeslagen. Ook kan een wijziging gaan over of u alleen woont of met anderen.

Een wijziging kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Door een wijziging kan uw uitkering stoppen, lager worden of hoger worden. U kunt ook een boete krijgen als u een wijziging niet doorgeeft. 

Lees meer over Wijzigingen doorgeven.

Twijfelt u of u de verandering moet doorgeven? Heeft u vragen? Neem contact met ons op.

Heeft u een aanvraag ingediend voor een uitkering, regeling of bijdrage? U kunt binnen 8 weken een beslissing verwachten nadat we het formulier hebben ontvangen. Het kan soms langer duren voordat we een besluit nemen, bijvoorbeeld als:

  • De ISD Brabantse Wal extra tijd nodig heeft voor onderzoek;
  • We aanvullende documenten van u nodig hebben, waarover u per brief wordt geïnformeerd.

Als u een BBZ-uitkering hebt aangevraagd, kan het tot 13 weken duren voordat u een beslissing krijgt.

Nu volgt een overzicht van bewijsstukken die u en uw eventuele partner moet(en) meesturen, wanneer deze bewijsstukken van toepassing zijn:

Loon

-         Arbeidscontract werkgever

-         Bewijzen van uw huidige inkomen van uw werk

-         De laatste salarisstrook

-         Als het er is, een besluit van de belastingdienst over heffingskortingen.

Overig inkomen uit huidige dienstbetrekking

-         Arbeidscontract werkgever

-         De laatste salarisstrook

-         Als het er is, een besluit van de belastingdienst over heffingskortingen

Inkomen als zelfstandige

-         Jaarcijfers van de laatste 3 jaar

-         Inschrijving of uitschrijving van de Kamer van Koophandel

-         De afschriften van uw zakelijke rekening van de laatste 3 maanden

-         Als u uw bedrijf heeft verkocht, de overeenkomst of het contract hiervan

-         Als uw bedrijf failliet is gegaan, de gegevens van uw curator

-         Als het er is, de eindbalans van uw bedrijf

Winst (uit onderneming)

-         Jaarcijfers van de laatste 3 jaar

-         Inschrijving of uitschrijving van de Kamer van Koophandel

-         De afschriften van uw zakelijke rekening van de laatste 3 maanden

-         Als u uw bedrijf heeft verkocht, de overeenkomst of het contract

-         Als uw bedrijf failliet is gegaan, de gegevens van uw curator

-         Als het er is, de eindbalans van uw bedrijf

Werkeloosheidsuitkering

-         De laatste specificatie van uw werkloosheidsuitkering

Uitkering arbeidsongeschiktheid

-         De laatste specificatie van uw arbeidsongeschiktheidsuitkering

-         Als het er is, het besluit van de Belastingdienst over heffingskortingen(inkomensafhankelijke combinatiekorting en/of heffingskorting minstverdienende partner)

-         Als het er is, het besluit over het stoppen van uw arbeidsongeschiktheidsuitkering

AOW

-         De laatste AOW-specificatie

  • Heeft u inkomsten naast uw bijstandsuitkering? U levert iedere maand een inkomstenverklaring met bewijsstukken in. 
  • Heeft u een WIA-uitkering of pensioen? Dan levert u 2 keer per jaar, in januari en juli, een inkomstenverklaring met bewijsstukken in.

Met deze informatie berekenen we het uitkeringsbedrag dat de ISD Brabantse Wal aan u overmaakt.

Goed om te weten:
  • Gebruik de inkomstenverklaring voor het doorgeven van alle wijzigingen in uw inkomen.
  • Heeft u een maand geen inkomsten? Dan levert u toch de inkomstenverklaring in, met daarop vermeld dat u niet heeft gewerkt.
  • Heeft u geen inkomstenverklaring ontvangen? Of bent u het kwijt? Dan kunt u ons bellen voor een nieuwe inkomstenverklaring.

Om ervaring op te doen, kunt u vrijwilligerswerk doen. Vergeet alstublieft niet dit te melden aan uw contactpersoon.

Als vrijwilliger kunt u soms een vergoeding krijgen voor de kosten die u maakt. Let goed op, want dit bedrag kan invloed hebben op uw uitkering. Op de website van de Rijksoverheid leest u meer over deze vergoedingen.

Heeft u nog vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

We berekenen hoeveel u zelf kunt bijdragen aan uw kosten. Uw inkomen en spaargeld worden hierbij meegenomen. De hoogte hiervan moet binnen de grenzen vallen die uw gemeente heeft vastgesteld.

Bent u momenteel zonder werk en volgt u geen opleiding? 

  • U kunt eenvoudig online uw aanvraag voor een bijstandsuitkering doen. 
  • Heeft u geen Mbo-2, Havo of Vwo diploma? Dan is het nodig om een opleiding te volgen en een diploma te behalen.  
  • Kunt u niet werken of studeren? Wij gaan dan samen met u kijken naar de reden en zoeken naar een oplossing. 

Voorschot aanvragen 

Vier weken na uw aanvraag kunt u wellicht een voorschot krijgen.   

Neem contact op met de ISD Brabantse Wal. We kijken samen met u of u recht heeft op een uitkering.  

Uw vermogen is de totale waarde van alle bezittingen die u of uw gezin heeft. Het vermogen speelt een rol bij het vaststellen of u recht heeft op een bijstandsuitkering, regeling of bijdrage. Bij een IOAW- en IOAZ-uitkering wordt het vermogen niet meegeteld.

Voorbeelden van bezittingen zijn:

  • uw spaargeld en aandelen
  • uw auto of caravan
  • waardevolle inboedel
  • sieraden
  • een huis of grond in het buitenland
  • overwaarde van uw koopwoning
Normen voor uw vermogen

Hieronder ziet u de vermogensgrenzen voor bijstand in 2025:

LeefsituatieMaximaal vermogen
Samenwonend€ 15.540
Alleenstaande ouder€ 15.540
Alleenstaand€ 7.770

Lees meer over vermogensnormen op de website van de Rijksoverheid.

Neem contact op met de ISD Brabantse Wal. Samen bekijken we uw mogelijkheden voor een uitkering.

U heeft een aanvraag ingediend voor een bijstandsuitkering. Binnen 8 weken beoordeelt de ISD Brabantse Wal of u recht heeft op een bijstandsuitkering. Tijdens deze aanvraagperiode is het mogelijk dat u een voorschot krijgt, zodat u uw kosten kunt blijven betalen, zoals huur, verzekeringen en boodschappen. Het voorschot bedraagt minimaal 90% van de bijstandsuitkering. 

Uw klantmanager onderzoekt of u in aanmerking komt voor een voorschot. Heeft u al een bijstandsuitkering? Dan kunt u geen voorschot krijgen.  

Vier weken na uw aanvraag voor de bijstandsuitkering kunt u eventueel een voorschot ontvangen. Zorg ervoor dat u alle gevraagde informatie bij uw aanvraag inlevert.

Voorschot verrekenen of terugbetalen 

Een voorschot dient altijd te worden terugbetaald. 

  • Gaat u een bijstandsuitkering ontvangen? Dan verrekenen we het voorschot met uw bijstandsuitkering. 
  • Ontvangt u geen bijstandsuitkering? Dan moet u het voorschot zelf terugbetalen.  
  • We behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk, zodat u snel weet waar u aan toe bent. 

Vraag uw klantmanager 

Heeft u vragen over het voorschot? Neem dan contact op met uw klantmanager. 

Uw vakantiegeld wordt elke maand opgespaard en dit ontvangt u jaarlijks in juni of zodra uw uitkering stopt. Als uw uitkering is geblokkeerd of er beslag op is gelegd, krijgt u helaas geen vakantiegeld uitgekeerd.

Als u vakantiegeld van een andere instantie of werkgever ontvangt, zal het bedrag dat u van de ISD Brabantse Wal ontvangt, lager zijn.

U mag met een uitkering 4 weken per kalenderjaar in het buitenland verblijven. U kunt deze 28 dagen verspreiden over het jaar. Let op dat de totale periode niet langer dan 4 weken is, ook niet als uw reis over 2 kalenderjaren is verdeeld. Voor meer informatie kunt u de pagina Meldingsformulier verblijf buitenland bekijken. 

Helaas is dat niet mogelijk. Mocht u plotseling te maken krijgen met hoge kosten, dan raden we u aan om contact met ons op te nemen. 

Om uw uitkering op tijd te ontvangen, hebben we op de betaaldatum alle benodigde informatie van u nodig. Zorg ervoor dat u alles tijdig aanlevert. Zonder alle gegevens kunnen we uw uitkering niet uitbetalen en ook niet correct berekenen. U krijgt hierover een brief. Neem voor vragen gerust contact met ons op.

Volgt u de uitkeringsregels niet? Dan kunnen wij een boete geven. Onze beslissing is gebaseerd op de volgende punten: 

  • Hoe ernstig u de regels heeft overtreden.  
  • Of u iets anders had kunnen doen, u te verwijten is.  
  • Uw persoonlijke omstandigheden. 

U krijgt van ons een brief met toelichting. Heeft u vragen? Neem contact met ons op. 

  • Heeft u een te hoog bedrag aan uitkering gekregen? U moet dit terugbetalen. We trekken het bedrag af van uw uitkering voor de komende maand(en).  
  • Gaat uw uitkering stoppen? We gaan na of we u te veel hebben uitbetaald.  

U krijgt altijd bericht over terugbetaling. Heeft u vragen? Neem contact met ons op

Zorg ervoor dat u geen geld hoeft terug te betalen

Maak gebruik van het ontvangen wijzigingsformulier of geef de wijziging zo spoedig mogelijk door. 

Inwoners van de gemeente Bergen op Zoom kunnen dat digitaal doen door hier te klikken.

Inwoners van de gemeenten Steenbergen en Woensdrecht kunnen dat digitaal doen door hier te klikken.

Heeft u behoefte aan een aflossingsregeling voor uw terugbetaling aan de ISD Brabantse Wal? Neem dan contact op met de ISD Brabantse Wal. U kunt vragen naar de medewerker die gaat over terugvordering en verhaal. Deze medewerker kan u vertellen of een aflossingsregeling mogelijk is.

Om een aanvraag in te dienen, maakt u gebruik van de formulieren die ISD Brabantse Wal zowel digitaal als op papier aanbiedt. Andere manieren om een aanvraag in te dienen zijn er niet. Voor elke uitkering of regeling geven we aan welke formulieren er nodig zijn en hoe u deze kunt verkrijgen. 

Een aantal formulieren vindt u op onze website. Andere sturen we per post naar u op. U kunt ze ook ophalen in het gemeentehuis van uw woonplaats. Bel voordat u het formulier ophaalt even naar de betreffende locatie. 

Meer informatie en onze contactgegevens vindt u op de contactpagina.

Neem contact met ons op om te bespreken wat u nodig heeft. 

We willen graag weten hoeveel tijd u nog nodig denkt te hebben. Ook horen we graag waarom het nog niet gelukt is om de gegevens aan te leveren. Onze medewerker helpt u verder en legt uit wat u kunt doen. 

  • Ga naar de website van uw bank en log daar in. 
  • Haal uw bankafschriften op door ze te downloaden. 
  • Stuur de gedownloade bankafschriften naar ons toe via het Contactformulier . Vergeet niet om hierbij de naam te vermelden van de medewerker van de ISD Brabantse Wal die deze informatie nodig heeft of aan u heeft gevraagd. Als dit met een brief is gebeurd, vindt u de naam van die medewerker onderaan in de brief. 
  • Een proefplaatsing houdt in dat u tijdelijk kunt werken terwijl uw uitkering blijft doorlopen. U ontvangt in deze periode nog geen loon van de werkgever.
  • Tijdens de proefplaatsing behoudt u uw uitkering zoals gebruikelijk.
  • Indien de proefperiode succesvol verloopt, biedt de werkgever u een contract aan en begint u salaris te ontvangen.
  • De proefplaatsing wordt afgestemd met u en de werkgever, waarbij gezamenlijk de periode wordt vastgesteld.
  • Informeer uw contactpersoon bij de ISD Brabantse Wal als u gaat werken. 
  • Stuur een ingevuld wijzigingsformulier en een kopie van uw contract naar ons. Dit kan per post of e-mail. 
  • U kunt het ook persoonlijk overhandigen bij onze balie. Heeft u geen wijzigingsformulier? Dan kan uw contactpersoon er een naar u opsturen.

Bekijk hier onze contactgegevens.

Dit hangt af van het soort parttime functie die u heeft.

  • Ontvangt u een hoger salaris dan uw uitkering? In dat geval stopt uw uitkering. 
  • Indien u minder verdient, verrekenen wij dit door uw salaris aan te vullen tot het bedrag van uw uitkering. Hiervoor is het belangrijk dat u iedere maand op tijd (voor de eerste dag van de nieuwe maand) uw inkomstenformulier en salarisstrook aanlevert. Een leeg formulier sturen wij maandelijks naar u op. 

Een rekenvoorbeeld: 

  • Uw uitkering bedraagt € 1100,= per maand. 
  • Met uw nieuwe werk verdient u € 750,= per maand. 
  • U ontvangt dan iedere maand aanvullend € 350,= als uitkering van ons.
  • Uw nieuwe inkomen kan invloed hebben op uw toeslagen. 
  • Vergeet niet direct uw gewijzigde inkomen door te geven via Mijn Toeslagen op de site van de Belastingdienst. 
  • Uw toeslagen worden door de Belastingdienst bepaald.
  • U hoort werk niet af te wijzen, want een bijstandsuitkering is maar tijdelijk totdat uw omstandigheden veranderen.
  • Met de bijstandsuitkering kunt u uw kosten betalen, zoals uw huur, verzekeringen en boodschappen.
  • U gaat actief op zoek naar werk of andere bronnen van inkomsten, zodat u weer financieel zelfstandig wordt.

Als u ontevreden bent over de manier waarop u door iemand van de ISD Brabantse Wal bent behandeld, kunt u een klacht indienen via volgende link:een klacht indienen

Hoe kunt u mogelijke misbruik melden?

  • U kunt anoniem via een e-mailformulier online een melding doen. U hoeft in het formulier geen persoonlijke gegevens achter te laten. 
  • U kunt anoniem bellen naar de tiplijn voor misbruik van de ISD; telefoonnummer 0164-277158. Dit nummer is bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur; 
  • U kunt anoniem melden door een brief te sturen naar: ISD Brabantse Wal, sociale recherche, postbus 35, 4600 AA Bergen op Zoom.

Binnen uiterlijk 8 weken na uw aanvraag ontvangt u een brief met ons besluit. In sommige gevallen kan het langer duren. U krijgt dan een bericht.

Niet tevreden met ons besluit?

U kunt hiertegen bezwaar indienen.